Phishing

 

De politie ontvangt regelmatig meldingen omtrent valse e-mail.
Een valse e-mail is een e-mail waarin u wordt gevraagd uw gegevens terug te sturen of in te voeren op een malafide website. Phishing is de algemene term die wordt gebruikt als een internetcrimineel uw gegevens probeert te ontfutselen. Helaas kunnen valse e-mails van internetcriminelen meestal niet worden voorkomen. Wel vertellen wij u graag hoe u het beste kunt reageren als u een valse e-mail ontvangt.

Log nóóit in via een e-mail
Internetcriminelen versturen e-mails die afkomstig lijken te zijn van een Bank, CJIB etc.. Log nóóit in via een e-mail. Als u online gaat bankieren, log altijd zelf in via www. en dan de naam van de bank. Zo voorkomt u misbruik van uw rekening.

Hoe herkent u een valse e-mail?
Om een e-mail echt te laten lijken, gebruiken internetcriminelen trucs. Ze gebruiken vaak het logo, het lettertype en kleurgebruik van de Bank.

Toch kunt u een valse e-mail herkennen aan een of meerdere kenmerken:
Algemene aanhef: beste klant, beste gebruiker.
Bericht vaak in het Engels of gebrekkig Nederlands.
Bericht over een verbetering van de beveiliging.
Verzoek om via een link, in het bericht, in te loggen.
Verzoek om uw Toegangsnaam, Wachtwoord en/of pincode van uw Digipas in te voeren.
De Bank vraagt u NOOIT via een link om in te loggen op de site van de Bank.

Hoe reageert u op een valse e-mail?
Wij vragen u om een valse e-mail door te sturen naar het email-adres van Uw eigen Bank. In het doorgestuurde bericht kunt u geen vragen stellen, omdat de e-mails automatisch worden verwerkt. De Bank doet aangifte bij de politie om internetcriminelen aan te pakken. Na het doorsturen kunt u de e-mail verwijderen.